Kymmenen käskyä: Rekrytointi

Jo muutaman vuoden ajan olen ollut varma siitä, että suomalainen teollisuus on rikki. Nyt aion listata postaussarjassa korjausehdotuksia kymmenen käskyn muodossa, keskittyen eri teemoihin. Oman alani, eli teknologiateollisuuden näkökulmasta.

Ensimmäisenä aiheena rekrytointi. Nyt kun kesätyönhaku on vielä tuoreena mielessä.

  1. Jos haette työntekijöitä, kertokaa siitä. Moni työnantaja pitää hiljaista hakua ja odottaa, että hyvä työnhakija vain ilmestyy kohtalon johdattamana. Voinee toimia, mutta ainakin itse olisin valmis ja halukas auttamaan sattumaa.
  2. Kertokaa, mihin tehtävään haette tekijöitä. Ihmisten osaaminen ja mielenkiinto vaihtelevat suuresti, eikä jokainen tehtävä sovi kaikille, sillä yksilöitähän me kaikki olemme. Hyvän hakemuksen tekeminen on suunnilleen mahdotonta, jos ei tiedä, mihin hakee. Se on kuin heittäisi tikkaa pimeässä, tietäen maalista vain ilmansuunnan.
  3. Jos edellinen ei onnistu, kertokaa yhteyshenkilö. Motivoitunut ja työnantajasta kiinnostunut hakija kyllä kysyy lisätietoja, jos vaan voi. Tämä tietysti toimii myös hyvänä motivaatiomittarina. Jos työnantajana et ole edes tähän valmis, mieti vielä rekrytoinnin tarvetta.
  4. Kertokaa itsestänne. Pelkkä työtehtävän sisältö ei aina riitä. Joillekin on tärkeää tietää työpaikan arvoista ja käytännöistä. Esimerkiksi ilmoitus työmatkaliikunnan tukemisesta ja sen hyvistä edellytyksistä on merkittävä arvovalinta, joka houkuttaa tietynlaisia hakijoita.
  5. Tiedottakaa hakuprosessista ja sen etenemisestä.  Hakijalle on tärkeää tietää, että edes jotain on tapahtumassa. Se myös osoittaa sitoutumista hakuun. Sitoutuneisuutta saat helpoiten osoittamalla sitä itse.
  6. Kertokaa tulos ajoissa. Vaihtoehto edelliselle. Vähintä mitä voit tehdä, on kuitata hakemus vastaanotetuksi ja kertoa tuloksesta ajoissa. Tuloksen kertominen vasta juhannuksena ei anna kuvaa pitkäjänteisyydestä tai sitoutumisesta.
  7. Painottakaa muutakin kuin muodollista pätevyyttä. Opiskelijoilla ei ole sitä. Sen sijaan hakijoilla voi olla harrrastuksista tai luottamustehtävistä saatua osaamista, joka on parhaimmillaan yhtä tärkeää ja hyödyllistä.
  8. Antakaa freelancereille mahdollisuus. Jos pelkäät sitoutumista työsuhteeseen, mutta tarvitset työvoimaa, palkkaa freelancer. Et kärsi, etkä hyödy irtisanomisajoista. Urakointi on muutenkin nouseva työnteon muoto.
  9. Ole valmis kertomaan, miksi hakemus ei tärpännyt. Hakijasi ei osaa kehittyä, jos ei tiedä, mitä pitäisi kehittää ja mihin suuntaan. Puhu totta, mutta kohteliaasti.
  10. Kunnioita hakijaa. Hän voi olla tuleva asiakkaasi, sillä jokainen pomo on joskus ollut opiskelija ja hakenut ensimmäistä työpaikkaansa.

Hyvä rekrytointi on kaikkien etu.

Mainokset

2 kommenttia artikkeliin ”Kymmenen käskyä: Rekrytointi

  1. Hei, hieno kirjoitus!

    1-3 on aika peruskauraa, 4 hyvä bonus.

    5-6 on kohta mihin moni rekrytointifirmakin saisi panostaa. Parhaimmassa tapauksessa olen saanut soiton haastattelukutsusta samalle päivälle johonkin tehtävään, mihin hädin tuskin muistan hakeneeni joskus useampi kuukausi takaperin. Olisi ehkä voinut informoida asiasta, jolloin työpaikka olisi pysynyt mielessä ja olisin tiennyt missä vaiheessa prosessia mennään.

    Tietty paras olisi kirjoittaa edes työpaikkailmoitukseen milloin valinnat/haastattelut tehdään. Aina ei ole tätäkään tiedossa esim. kesätyöpaikkoja haettaessa. Ne kun haetaan todella ajoissa jo alkuvuodesta ja hakijat hakevat useampiin paikkoihin. Tämä olisi myös työnantajan etu, kun hakijat ei sitoisi itseään johonkin toiseen tehtävään, jos tietävät että paremman paikan haastattelukutsut tulee parin päivän sisään.

    8. on kohta mitä yllättävän moni pelkää tai ei osaa laskea. Onneksi tämän on nousemaan päin. Laskemisella tarkoitan sitä, että ei ymmärretä mitä se oma työvoima maksaa, jolloin freelanceriin ei lähdetä kun se vaikuttaa kalliilta.

    9. on myös kohta johon olisi hieno huomata panostettavan. Valitettavasti se vain vaatii liikaa aikaa hakemuksien lukijalta. Helpompi lähettää massaposti ”valitettavasti valintamme ei kohdistunut teihin”.

    • Kiitos kommentista Jesse!

      Valitettavasti tuo peruskaurakin on rehottava ongelma, eikä suoraan oppikirjasta kopioitu ohje. Ja ne koskevat niin suuria, kuin pieniäkin firmoja.
      Freelancerin toki toivoisi osaavan myös itse perustella etunsa, jopa ihan lukuinakin. Henkilöstökulut valitettavan usein nähdään samanlaisena kuluna kuin kiinteistö, joka päätetään kerran, eikä jousta mihinkään ilman uutta päätöstä. Ei sinänsä ihme, koska TES on juuri sellainen.
      Palautetta ei muuten aina edes voi pyytää. Lähettäjä kun voi olla muotoa noreply@firma.net.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s