Oikea sanavalinta on paras mainosvalttisi

Helpoin tapa edistää ajamaasi asiaa, on keksiä sille hyvä nimi. Erityisesti pisteitä voi saada sillä, että nimi saa vastustajat näyttämään huonoilta ihmisiltä.

Sukupuolineutraali avioliittolaki ei kiinnostanut kuin muutamaa jo valmiiksi vannoutunutta. Suunnilleen ketään ei uutta ei saatu innostumaan. Jossain yhteydessä yritettiin lanseerata ytimekkäämpää sanaa homoliittolaki, joka ei sekään toiminut. Muuten varmasti oivallinen nimitys, mutta ei kyllä herätä vieläkään intohimoja, paitsi vastaan. Varsinainen jättipotti olikin tuloillaan vasta, kun keksittiin kutsua aloitetta nimellä tasa-arvoinen avioliittolaki ja kampanja nimettiin Tahdon 2013.

Tasa-arvo on loistava esimerkki lähes täydellisestä nimisanasta. Kukapa meistä uskaltaisi tai haluaisi sitä julkisesti vastustaa? Sehän olisi periaatteessa epätasa-arvon kannattamista. Tai ainakin voisi näyttää siltä. Ja mitähän muut siitä ajattelisi… Tahdon on taas erinomainen sana käytettäväksi iskulauseen omaisesti, koska se on lyhyt, ytimekäs ja mielletään äärimmäisen vahvasti naimisiin menoon.

Samaten hyvinvointivaltio on loistava nimi, koska kukaan ei vastusta pahoinvointia. Kestävää kehitystä on helppo tukea, koska kestämätönhän on… No, kestämätöntä. Uusiutuvalla energialla ei ole ikävää lopullisuuden kaikua. Pakkoruotsia taas ei opi ainakaan pakolla.

SoTe-uudistus ja vastaavat taas aiheuttavat luontaisesti lähinnä hylkimisreaktion.

(Esimerkkien valinnassa ei ole poliittista viestiä, vaan ne ovat valikoituneet osuvuuden mukaan.)

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s